تبلیغات
اسلام ناب - مطالب تیر 1390
داستانی جالب
نظرات |

اصل نیت بود... وبس
درمیان بنی اسرائیل عابدی بود. وی را گفتند: فلان جا درختی است و قومی آن را می پرستند.
عابد خشمگین شد، برخاست و تبر بر دوش نهاد تا آن درخت را برکند.
ابلیس به صورت پیری خوش چهره، بر مسیر او ظاهر شد، و گفت:
« ای عابد، برگرد و به عبادت خود مشغول باش!» .
عابد گفت:« نه، بریدن درخت اولویت دارد» مشاجره بالا گرفت و درگیر شدند.
عابد بر ابلیس غالب آمد و وی را بر زمین کوفت و بر سینه اش نشست. ابلیس در این میان گفت:
دست بدار تا سخنی بگویم، تو که پیامبر نیستی و خدا بر این کار تو را مامور ننموده است، به خانه برگرد، تا هر روز دو دینار زیر بالش تو نهم؛ با یکی معاش کن و دیگری را انفاق نما و این بهتر و صواب تر از کندن آن درخت است؛
عابد با خود گفت :« راست می گوید، یکی از آن به صدقه دهم و آن دیگر هم به معاش صرف کنم» و برگشت.
بامداد دیگر روز، دو دینار دید و برداشت. روز دوم دو دینار دید و برداشت. روز سوم هیچ نبود...!
خشمگین شد و تبر برگرفت. باز در همان نقطه، ابلیس پیش آمد و گفت:«کجا؟»
عابد گفت:«میروم تا آن درخت برکنم»؛
ابلیس گفت«دروغ است، به خدا هرگز نتوانی.» در جنگ آمدند. ابلیس عابد را بیفکند چون گنجشکی در دست!
عابد گفت: « دست بدار تا برگردم. اما بگو چرا بار اول بر تو پیروز آمدم و اینک، در چنگ تو حقیر شدم؟
ابلیس گفت: آن وقت تو برای خدا در تلاش بودی وخدا مرا مسخر تو کرد، که هرکس کار برای خدا کند، مرا بر او غلبه نباشد؛ ولی این بار برای دنیا و دینار تلاش کردی، پس مغلوب من گشتی...!


منبع



:: مرتبط با: آزادی , مذهبی ,
:: برچسب‌ها: داستان , ابلیس , بنی اسرائیل , نیت ,
نویسنده : شفق
تاریخ : جمعه 1390/04/31
زمان : ساعت 20 و 01 دقیقه و 14 ثانیه
نیایشی از دکتر شریعتی.......خدایا
نظرات |

خدایا

ای خداوند!

به علمای ما مسئولیت

و به عوام ما علم

و به مومنان ما روشنایی

و به روشنفکران ما ایمان

و به متعصبین ما فهم

و به فهمیدگان ما تعصب

و به زنان ما شعور

و به مردان ما شرف

و به پیران ما آگاهی

و به جوانان ما اصالت

و به اساتید ما عقیده

و به دانشجویان ما نیز عقیده

و به خفتگان ما بیداری

و به دینداران ما دین

و به نویسندگان ما تعهد

و به هنرمندان ما درد

و به شاعران ما شعور

و به محققان ما هدف

و به نومیدان ما امید

و به ضعیفان ما نیرو

و به محافظه کاران ما گشتاخی

و به نشستگان ما قیام

و به راکدان ما تکان

و به مردگان ما حیات

و به کوران ما نگاه

و به خاموشان ما فریاد

و به مسلمانان ما قرآن

و به شیعیان ما علی(ع)

و به فرقه های ما وحدت

و به حسودان ما شفا

و به خودبینان ما انصاف

و به فحاشان ما ادب

و به مجاهدان ما صبر

و به مردم ما خودآگاهی

و به همه ملت ما همت، تصمیم و استعداد فداکاری

و شایستگی نجات و عزت

ببخش

  • جهان را ما ، نه آنچنانکه واقعا هست می بینیم ، جهان را ما آنچنانکه ما واقعا هستیم ، می بینیم.

     این نگاره توسط انی کاظمی در تاریخ ۲۷م تیر, ۱۳۸۸ و در دسته سخنان کوتاه + نیایش   های شریعتی ارسال شده

  • است



  • :: مرتبط با: متفرقه ,
    نویسنده : شفق
    تاریخ : جمعه 1390/04/31
    زمان : ساعت 19 و 54 دقیقه و 48 ثانیه
    جایگاه علم
    نظرات |

    نگاهى به آیات و روایات، ما را با مقام علم و عالم آشنا مى كند. به عنوان مثال، قرآن كریم به تبیین جایگاه عالمان و آنان كه نمى دانند و بهره اى از دانش نبرده اند پرداخته، مى فرماید:

    (... قُلْ هَلْ یَسْتَوِى الَّذِینَ یعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لاَ یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَكَّرُ أُوْلُواْ الاَْلْبَـبِ )؛(13) بگو: آیا كسانى كه مى دانند و كسانى كه نمى دانند یكسانند؟ تنها خردمندانند كه پند پذیرند.

    و نیز مى فرماید:

    (... یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْعِلْمَ دَرَجَـت وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ )؛(14) خدا ] رتبه [كسانى از شما را كه ایمان آورده و كسانى را كه دانشمندند ] بر حسب [درجات بلند گرداند و خدا به آنچه مى كنید آگاه است.

    در روایتى در باب مقام عالم با تقوا آمده است كه پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) به امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود:

    ركعتان یصلیهما العالم أفضل من ألف ركعة یصلیها العابد؛(15) دو ركعت نماز عالم از هزار ركعت نماز عابد برتر است.

    در توضیح این روایت عرض مى شود: دو برادر یا دو خواهر كه در تقوا همسنگ یكدیگر هستند، اما یكى از آن دو عالم است و دیگرى عالم نیست. بر اساس روایت پیش گفته، نماز یك روز عالم معادل نماز پانصد روز فرد غیر عالم است. این توضیح نیز شایان توجه است كه عالم بودن به معناى مرجع تقلید نیست، چراكه علم داراى مراتب بوده و دارنده هر مرتبه از آن، عالم است. طبیعى است كه علم، مقامى نیست كه به آسانى به دست آید، بلكه كوشش بى امان مى طلبد و البته اگر كسى در پى امیال خود باشد مشكل بتواند به چنین مقامى دست یابد و این كار ممكن نخواهد بود كه از قدیم گفته اند: «دو هندوانه را با یك دست نمى توان برداشت» چه رسد به این كه كسى بخواهد ده هندوانه را با یك دست بردارد. حال كسانى كه به دنبال تمایلات خود هستند و در عین حال مى پندارند در پى عمارت قلب و تحصیل دانش اند نیز حال كسى است كه بخواهد ده هندوانه را با یك دست بردارد.

    در روایت دیگرى آمده است: «نوم العالم عبادة؛(16) خواب عالم عبادت است».

    راستى چرا چنین مرتبه اى براى عالم لحاظ شده و او در حالى كه خواب است و فارغ از خدمت به مردم، صله رحم و مطالعه و تعلیم علم، اما خواب او عبادت عابد خوانده شده، بلكه عبادت عالى به شمار مى رود؟

    لازم به یادآورى است كه در تعریف كلمه عالم و تعمیم آن «قانون اشتراك» را باید لحاظ داشت، زیرا بر اساس این قانون، هر جا كه لفظ مذكر باشد ـ جز در موارد استثنا ـ مذكر و مؤنث را شامل مى شود، یعنى زمانى كه در قرآن مى خوانیم: «یا أیها الذین آمنوا؛ اى كسانى كه ایمان آوردید» مراد مردان و زنانى است كه ایمان آورده اند یا آن جا كه مى فرماید: «حق الحسین واجب على كل مسلم؛(17) امام حسین (علیه السلام) بر هر مسلمان حقى واجب دارد» منظور مردان و زنان مسلمان است. بنابراین هنگامى كه گفته شود عالم، مرد و زن عالم را در برمى گیرد.

    منبع



    :: مرتبط با: مذهبی , آزادی ,
    نویسنده : شفق
    تاریخ : پنجشنبه 1390/04/30
    زمان : ساعت 18 و 52 دقیقه و 47 ثانیه
    شعری زیبا
    نظرات |

    نقشی بکش

       گفتمش نقاش را نقشی بکش از زندگی...

    با قلم نقش حبابی بر لب دریا کشید

    گفتمش چون می کشی تصویر مردان خدا...

    تک درختی در بیابان یکه وتنها کشید

    گفتمش نامردان این زمان را نقش کن...

    عکس یک خنجر  زپشت سر پی مولا کشید

    گفتمش  راهی بکش کان ره رساند مقصدم...

                                                                        

    راه عشق و عاشقی ، مستی ونجوا را کشید

    گفتمش تصویری از لیلی و مجنون را بکش...

    عکس حیدر در کنار زهرا کشید

    گفتمش بر روی کاغذ عشق را تصویر کن...

    در بیابان بلا، تصویر یک سقا کشید

    گفتمش از غربت ومظلومی ومحنت بکش...

    فکر کرد و پهار قبر خاکی از طه کشید

                                  گفتمش سختی ودردو اه گشته حاصلم...                           

    گریه کرد اهی کشید و زینب کبری کشید

    گفتمش درد دلم را با که گویم ای رفیق...

    عکس مهدی را کشید به چه بس زیبا کشید

    گفتمش ترسیم کن تصویری از روی حسین...  

    گفت این یک را بباید خالق یکتا کشید

                                                                                                           



    :: مرتبط با: مذهبی ,
    نویسنده : یار
    تاریخ : پنجشنبه 1390/04/30
    زمان : ساعت 10 و 17 دقیقه و 11 ثانیه
    به کجا چنین شتابان
    نظرات | ادامه مطلب

    به كجا چنین شتابان

    به كجا چنین شتابان بهترین جمله ای است كه باید در روز بارها تكرارش كنیم تا بیاد بیاوریم : (( از كجا آمده ام ؟؟ آمدنم بهر چه بود ؟؟ به كجا می روم آخر ؟؟ )) وقتی به خودمان می آیم كه قلبمان از تپیدن خسته شده چون  دل مأیوس و ناامید مُرده، مرگ چه زمانی است؟؟ وقتی كه روح از بدن جدا میشود ؟؟؟ درسته جدای روح از بدن مرگ است ،اما كی روح از بدن جدا می شود ؟؟؟ وقتی قلب از كار می افتد؟؟یا مغز؟؟ نه نه نه این برای كسی است كه دل اش نمرده باشه اما كسی كه سالهاست به خودش وكردارش توجه ندارد ، حتی نمی داند كجاست و چه كار میكند !؟ هدف آفرینش را در آغوش گرفته یا بدنیای كوچك اطرافش بسنده كرده !؟ این دسته آدمها، وقتی سرشان به سنگ میخوردمیگویند خسته شدیم تا كی باید ادامه بدهیم ؟ فهمیده كه تو خاكی زده اما نمی تواند برگردد. اگر زندگی جاده باشد و آدمها ماشینی كه ، سوخت اش یاد و رضای خدا هست ،مسیر صحیح و مستقیم را رها میكنیم و به جاده های فرعی اطراف می رویم كه هیچ جایگاه سوختگیری ندارد ؛ حالا ماشینی كه همه عمرش در فرعی ها بوده و سوخت تمام كرده و فهمیده اشتباه آمده و باید برگرده اما توان ندارد شیطان با وسوسه ، سوء ضن ، شهوت ، پول ، مقام و... مانع می شود .



    :: مرتبط با: آزادی ,
    نویسنده : یار
    تاریخ : پنجشنبه 1390/04/30
    زمان : ساعت 10 و 14 دقیقه و 29 ثانیه
    اثرات پیروی از حضرت محمد (ص)
    نظرات |

    [http://www.aparat.com/v/233e90f3f8794e85bc244be259a9972425097]


    :: مرتبط با: مذهبی , آزادی ,
    نویسنده : یار
    تاریخ : پنجشنبه 1390/04/30
    زمان : ساعت 10 و 12 دقیقه و 32 ثانیه
     

     




    .:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

    پیچک